ورزش گیل

اطلاعات جامع راجع به انواع ورزش ها

ورزش گیل

اطلاعات جامع راجع به انواع ورزش ها

ورزش هوازی چیست؟

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲ ق.ظ

ورزش هوازی چیست؟

ورزش

ورزش هوازی یا ایروبیک مجموعه فعالیت هایی است که در آن به مدت مشخصی ضربان قبل 65% تا 80% حداکثر ضربان باشد. در این حالت خون با اکسیژن بالا به وسیله قلب پمپاژ میشود در نتیچه اکسیژن به تمام عضلات در حال فعالیت میرسد. از نمونه های ورزش های حرفه ای هوازی میتوان دویدن، شنا کردن، فوتبال، والیبال، بسکتبال، کیک بوکسینگ

 

تاریخچه ورزش هوازی

دکتر کنت کوپر (kenneth cooper) اولین کسی بود که مفهوم و شیوه ورزش هوازی را رواج داد. وی برای آغاز تحقیقاتش از این باور الهام گرفت که ورزش میتواند از پیدایش بیماری ها در شخص جلوگیری کند. به همین منظور در سال 1970 میلادی موسسه شخصی خود را با هدف تحقیق در مورد طب پیشگیرانه تاسیس کرد. او به میلیون نفر انگیزع فعال شدن داد و الهام بخش آن ها شد. امروزه اورا با لقب <پدر ورزش های هوازی> میشناسند.

انواع  ورزش هوازی

این فعالیت ها در دو مدل مختلف انجام میشود: 1_تداومی 2_تناوبی(اینتروال). در نوع تناوبی شخص به مدت زمان مشخص بدون استراحت فعالیت میکند برای مثال دویدن 30 دقیقه بدو استراحت اما در روش اینتروال یا تناوبی شخص در حین تمرین به استراحت میکند که معمولا زمان این استراحت نصف یا به اندازه مدت زمان تمرین است برای مثال 2دقیقه دویدن 1 دقیقه پیاده روی با سرعت و این پرخه را تا مدت زمان مورد نظر خود ادامه میدهد

مزایا ورزش هوازی

مزایا ورزش هوازی

تناسب اندام

تمام اکسیژن پمپاژ شده توسط خون اهمیت دارد حتما اصطلاح (vo2) یا مصرف اکسیژن را شنیده اید که معنی آن مقدار اکسیژنی است که عضلات برای مصرف از خون استخراج میکند که مقدار ۀن با میلی لیتر یا کیلوگرم بر دقیقه اندازه گیری میشود. سوخت عضلات در بدن کربوهیدرات و چربی است و اکسیژن در این میان نقش مهمی ایفا میکند زیرا هنگام حضور در عضلات برای سوزاندن کربوهیدرات و چربی به کار میرود. هرچقدر عضلات در مصرف اکسیژن بهتر عمل کنند ما میتوانیم سوخت بیشتری(چربی)بسوزانیم و به تناسب اندام بهتری میرسیم. عملکرد بدن در انجام ورزش هوازی به این صورت است که در ابتدا بدن انسان به سراغ کربوهیدرات ها  میرود و سپس به سراغ چربی های بدن میرود.

سلامت قلب

نمیتوان از تاثیر چشم گیر ورزهای هوازی برای قلب چشم پوشید. وظیفه قلب رساندن خون به ارگان های بدن است و با در نظر گرفتن اینکه در این نوع فعالیت قلب با شدت بیشتری کار میکند به مرور زمان قدرتمند تر میشود بنابراین در حالت عادی نیاز ندارد که با شدت کار کند و این امر خطر حملات قلبی و دیگر بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

پوکی استخوان

امروزه در زندگی کدرن کاهش تراکم و پوکی استخوان بسیار فراگیر شده. و تحقیقات ثابت کرده که ورزش تراکم استخوان حفظ میکند و روند پوکی استخوان را کند میکند. البته نوع و شدت ورزش برای افراد مختلف برای این امر متفاوت است.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده اند که ورزش های هوازی برای پیشگیری از سرطان بسیار موثر است برای مثال ریسک ابتلا بع سرطان روده برای افرادی که به طور منظم ورزش میکنند 30 تا 40 درصد نسبت به بقیه افراد کمتر است همچنین شواهد به روشنی نشان میدهند که زنان فعال نسبت به زنان کم تحرک کمتر دچار ابتلا به سرطان سینه میشوند و حتی انجام این فعالیت ها به مقدار زیادی خطر ابتلا به سرطان ریه را کمتر میکند.

افسردگی

اثرات ورزش بر روحیه و خلق و خوی افرادی که به طور منظم ورزش میکنند کاملا مشخص است و مقالات بسیاری در این زمینه وجود دارد همچنین در یکی از اخرین مطالعات نشان داد که ورزش میزان افسردگی را تا 47% کاهش میدهد البته این مورد برای افرادی که افسردگی شدید دارند صدق نمیکند بلکه برای افرادی که دارای افسرگی خفیف هستند.

دیابت

در زمینه سبک زندگی سالم(رژیم و ورزش) مطالعات بسیاری انجام شده که نشان میدهد افراد با خطر ابتلا بالا به دیابت با این استفاده از این سبک تا 58% کمتر به این بیماری مبتلا میشوند که با توجه به این که سالانه یک میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا میشوند این درصد آمار قابل توجهی است همچنین ورزش هوازی مقاومت به انسولین را کاهش میدهد. مقاومت به انسولین در بدن به حالتی گفته میشود که بدن به درستی از انسولین استفاده نمیکند انسولین به هورمونی در بدن گفته میشود که کار ان تبدیل گلوکز(شکر) به انرژی است.

نحوه شروع ورزش های هوازی

اگر به شروع فعایت های هوازی علاقه دارید میتوانید با مربی های ما تماس بگیرید و با توجه به شرایط خودتان با برنامه مناسب و رژیم غذایی برای سلامت و تناسب اندام شروع کنید

راه های تماس:01300000000 

                    01300000000

ساعت پاسخگویی همه روزه از 8 تا 16

ایمیل: info@sportgil.blogfa.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی